Jeg blogger n p www.matlykken.no



Flg meg gjerne der!

Hei dere!

N er det altfor lenge siden jeg har oppdatert her! Jeg ser det fortsatt er en del innom bloggen hver dag, det er jo utrolig at dere ikke har glemt meg!
Denne sommeren ++ har bare flydd forbi, og jeg har virkelig storkost meg hvert sekund. Jeg har ikke vrt p store utenlandsturer i r, men jeg har vrt en uke i Danmark og kost meg i Norge, ellers har jeg bare jobbet utrolig masse!

Men over til den strste nyheten jeg har, jeg og kjresten min har kjpt oss et HUS! Dette skjedde for ca 2 mneder siden, og dere kan tro jeg gleder meg! Vi fr nklene I MORGEN og da blir det treningsrom og full pakke. Vi skal ta ting litt etter litt, men vi er alts endelig inne i det voldsomme boligmarkedet. Det blir derfor et lite stykke pendling p meg fra n av, men det er noe jeg overlever. Jeg vil vise dere bilder etterhvert! Vi skal pusse opp litt nr vi flytter inn, og det er selvflgelig noe dere skal f vre med p :-)

Skolen er offisielt i gang igjen og det er masse spennende som venter p meg dette siste ret p en bachelor i ernring. Jeg gleder meg til lre masse nytt. Dette semesteret skal vi innom mange spennende emner, blant annet trenddietter, matvarehygiene, ernringskvalitet i matvarer, spiseforstyrrelser, ernring hos innvandrere, idrettsutvere, gravide, eldre osv. s det er masse spennende temaer vi skal innom.

Veeeel, tilbake til pakkingen!



<3

Hei!

N er det snart tid for eksamen igjen, s slik finner du meg for tiden:

Jeg var s heldig som fikk en dataskjerm ekstra av mamma, s n kan jeg ha forelesningen eller oppgaver p den ene skjermen og word p den andre! Det er kjempe deilig slippe og bla opp og ned p mac'en hele tiden.



Dette var min frokost i dag. Jordbr, blbr og havregrt er en uslelig kombinasjon. Jeg koker alltid havregryn med vann og ekstra lett melk, fr jeg rrer inn Cottage Cheese og proteinpulver.
Det er ikke vanskelig spise sunt nr man har s gode br tilstede. Noen syntes kanskje blbr og jordbr er litt dyrt og unne seg, men dette er virkelig min hverdagsluksus. Tenker du over hvor mye en sjokolade koster for eksempel? Eller is? Eller smgodt? Jeg gjr i hvert fall ikke det nr jeg vil ha noe godt, da tar jeg det jeg har lyst p uansett pris, og samme er det med brene! :-) Kjper du br i stedet for sjokolade eller potetgull s har du gjort et sunt og godt valg!

Senere i dag skal jeg p AFPT og kurs om "Barn og overvekt - Skal vi bare se p?" Jeg tror det blir utrolig interessant og jeg syntes overvektsproblematikken er noe av det mest spennende innenfor ernring. Gleder meg til f litt input. Noen flere som skal dit kanskje? :-)

♥Maylinn

Vi er allerede i mai! Jeg aner ikke hvem som fant p ha russefeiring, konfirmasjoner, nasjonaldagen og eksamener pakket i en mned, men han var ikke srlig smart. I tillegg s har jeg bursdag denne mneden s fristelsene kommer virkelig til st i k. Derfor tenkte jeg lage et innlegg om akkurat dette.
Hvordan i huleste holde oppe motivasjonen og ikke spise seg opp igjen, eller ut av energibalanse nr fristelsene er s mange?

Her kommer 7 enkle tips:

1. Koldtbord
Begynn spise noe proteinrikt, som feks kald fisk. Proteiner hjelper p metthetsflelsen og er med p gi deg en behagelig og jevn blodsukkerstigning.



2. Fyll tallerkenen med grnt
Prv fylle halve tallerkenen med grnnsaker og salater. Ikke bare er det godt, det er ogs ndvendig for at du skal f i deg nok vitaminer og mineraler.

3. Begrens sausen
For all del, bruk gjerne saus, men de fleste tar alt for mye. Her kan du spare utrolig mange hundre kalorier (s har du mer kalorier spart til kake(stykkene)).

4. Spis sakte
Det tar ca 15-20 minutter fr strekkrefleksen i magesekken setter inn og peptidhormonet CCK (cholecystokinin) blir sendt med blodbanen opp til hjernen (hypotalamus) for fortelle deg at du begynner bli mett. Langer du innp med alt du vil ha p bare 10 minutter blir du alts stappmett, og mere til.

5. Forbered deg mentalt
Du vet at det kanskje er 10 utrolig gode kaker som blir servert i konfirmasjonen eller festen du skal p. Lag en avtale med deg selv p forhnd at du kun skal ta av de du liker aller best. Feks 2-3 stykker og forsk ta feks halve stykket av hva du vanligvis pleier. Spis sakte og nyt stykkene.

6. Spis mer til forrett og hovedrett s du har mindre plass til desserten

7. Drikk masse vann
Ikke bare fordi det er ndvendig og sunt. Vann pvirker ogs strekkrefleksen i magesekken og gjr at du fler deg mettere.

Gjr du disse tingene vil vre i balanse selv om du spiser litt ekstra kake og is i mai, i stedet for delegge kanskje hele fremgangen eller kroppens balanse p bare noen f utskeielser. Det handler om f dagene til passe sammen. Selvflgelig - har du n tilstelning i lpet av hele mai, s skader det ikke skeie ut ekstra denne ene gangen, jeg snakker om hvis du har mange.Dette er ikke fanatisk tankegang. Det er slik man lever den livsstilen man har valgt leve.Ulike tilstelninger skjer jo hele ret og det handler bare om vre bevisst sine egne valg, skeier man ut s skeier man ut og ferdig med det, men er man mentalt forberedt s gr det s mye lettere! :-)

Hei!

Jeg har ftt et sprsml om jeg kunne lage et innlegg rundt forskjellene og bruksomrdene til fiberfin, bakepro, pofiber og fiberhusk. Jeg skjnner at mange kanskje er litt forvirret nr det kommer til disse produktene.

Vi starter med fiberet. En normalvektig person blir anbefalt f i seg mellom 25-30g fiber i kosten hver dag. Desverre er det veldig mange som ikke mter disse anbefalingene i Norge.
Kostfiber regnes som et karbohydrat (polysakkarid), men kan ikke fordyes i noen srlig grad av oss mennesker. I dette ligger at enzymene i tynntarmen ikke har egenskapene til bryte ned fiber, men noen bakterier i tykktarmen klarer dette nr det samtidig dannes korte fettsyrer. Fiber er veldig gunstig for fordyelsen, tarmene og immunforsvaret. P bakgrunn av dette finnes det masse fibertilskudd p markedet som man kan ha i bakevarer og annen mat.

POFIBER

- Glutenfritt potetfiber
- Kan brukes til alt
- Binder store mengder vske og gjr baksten saftigere
- Nytral smak og lukt
- Kan erstatte 10-20g av melet i bakst, og brukes til panering av feks fisk
- Ser ut som sm potetflak
- Kjpes p helsekost

*Fiber per 100g: 70g
*Kcal per 100g: 75kcal


FIBERHUSK

- Glutenfritt
- Vannopplselige fiber som kommer fra planten Psyllium Husk
- Brukes hovedsakelig til baking for gjre deigen fyldigere
- Bruk 1-2 ss i baksten
- Ser ut som grovt mel
- Kjpes p helsekost, Kiwi, Meny osv

*Fiber per 100g: 85g
*Kcal per 100g: 11,95kcal

FIBERFIN

- Glutenfritt
- Lages av australsk mais som ikke er genmanipulert, med en hy andel resistent stivelse. Resistent stivelse kan ikke fordyes av oss mennesker.
- Brukes i bakst, tilsettes i maten eller som kosttilskudd
- Kan erstatte 10-20% av melet i baksten
- Ser ut som hvitt mel
- Kjpes p helsekost

*Fiber per 100g: 60g
*Kcal per 100g: 131 kcal


Som vi ser har alts fiberhusk den hyeste andelen av fiber og det er ogs den med lavest kilokalorier per 100g. De er alle glutenfrie og gjr maten din sunnere. Det er alts opp til deg hvilken du liker best bruke. Jeg bruker mest fiberhusk og pofiber. Du kan erstatte en strre andel av melet med pofiber eller fiberfin sammenlignet med fiberhusk.


BAKEPRO
Rett og slett nytralt proteinpulver som er spesielt designet for tle hyere varme (200 grader) enn vanlig proteinpulver. Dette er alts et bakeprotein. Fs p helsekost i enten 500g, 1 kg eller 3 kg.
*Kcal per 100g: 380 kcal
* Protein per 100g: 80g

Har dere flere sprsml rundt andre matvarer eller andre ting, ikke nl med p sprre! :-)

Hei dere!

I r har jeg virkelig hatt en bekymringsfri og avslappende pske. Jeg og kjresten tok turen til Mallorca i og kom hjem i gr. Dagene har flydd forbi der nede, men jeg kjenner meg endelig uthvilt og ladet opp for siste innspurt p andreret. Den flelsen er det lenge siden jeg har hatt.
Det ble lite form form trening der nede (hvis man ser bortifra endel turer hver dag og iherdige pushups og gluteham raises p hotellgulvet) s jeg gleder meg til sette i gang igjen. Jeg har n begynt kjre flere repetisjoner og skal gjre dette i fem uker til, fr jeg igjen skal kutte litt ned p kilokaloriene. (Jeg m forresten bare beklage liten blogging i det siste, liten inspirasjon til innlegg og tidsmangel har skylda.)
Min pske i bilder:

Ingen pske uten pskeegg!



Sizzling fajitas!

Litt (uheldig) minigolfspilling!

Posering..

Og litt mer minigolfspilling!

Har dere hatt en fantastisk pske eller? Hper det

N fler jeg meg s mye bedre, og i dag klarte jeg til med og komme meg en liten tur p trening! Jeg var SVAK, men det fltes godt bare lfte litt forsiktig.

Jeg var ogs med pappa en liten tur til Charlottenberg i dag. Makan til hl skal man lete lenge etter, men de hadde hvert fall et utrolig bra kjpesenter der, s det ble litt Sverige shopping p meg (selv om jeg var i Sverige for bare en liten uke siden, kremt!)

Cottage cheese, riskaker, celsius, ramlsa, hvitlkskrydder, premium 70% og Kernel Seasonings i smakene Barbeque og Chocolate Marsmallow. Sistnevnte mtte jeg selvflgelig prve i dag:




, herregud s god den var og str opp bananen!

Hper dere fr en strlende helg! :-)

Hei dere!
Jeg har klart bli skikkelig forkjla. Jeg mistenker at jeg ble smittet av to herremenner p trening som ikke klarte holde seg hjemme og heller kom p trening og hostet rundt seg med alle basseluskene sine. Er du syk s HOLDER DU DEG HJEMME! Herre!

S n blir det ikke trening eller sosialt liv p meg i noen dager... I dag har jeg sovet i 14 timer, s det kan blir gy prve sove til natta...

I frykt for spre mer negativitet s avslutter jeg n! Kommer sterkere tilbake igjen nr jeg er frisk! :-)

Hei hei! :-)

Den siste uken har flydd avgrde! Jeg har vrt i Sverige p harrytur med to ste snupper fra klassen, og vrt i Danmark med mormor! Jeg har ogs ftt 3 pakker fra iHerb og ftt til 4 treningskter, man klarer alt om man planlegger ;-)

Noe av fangsten fra iHerb og Sverige:

Utrolig gode proteinbarer i smakene Triple chocolate fudge og Smores, kun 95 og 100 kcal per stykk! Og proteinpulver i smaken Peanut Butter, og bakeprotein!


Pannekakemiks av bokhvete som jeg har gledet meg lenge til prve, pofiber (koster kun 14 i Sverige!) og kanelknekkebrd som er ddsgodt og bryte i biter over Cottage Cheese!

Nytt krydder til kryddersamlingen min! Har smakt p to av de hittil...

Til slutt litt mat jeg har hatt skikkelig hekta p i det siste:

Sjokoladegrt med blbr p!



Riskaker med Walden Farms chocolate dip og banan! Naaam! Bestiller du fra iHerb for aller frste gang, og bruker koden ULE 937 s fr du 8 dollar i rabatt p din frste bestilling til og med tirsdag klokka 12, mot vanlige 5 dollar!

I kveld skal jeg legge meg flatt p sofaen siden jeg fikk en liten strekk i ryggen i dag, som gjr litt vondt.. satser p at det er bedre til i morgen! Ha en god lrdagskveld

Hei alle sammen! Hper dere har hatt en avslappende og deilig helg! :-)

Jeg viser til dagens artikkel i DAGBLADET og jeg m si at jeg ikke er overrasket.

Kunstige tilsetningsstoffer florerer i maten vi kjper som aldri fr, og det er vi som har ansvaret for vre bevisst rundt hva vi putter i oss.
Jeg trodde faktisk ikke at det var s ille som at de farger grnne oliven svarte, eller at det ikke finnes en eneste gris i skinka p grandiosaen. S feil kan man ta, og s langt har det alts kommet. Matindustrien lurer oss, og har blitt en milliardindustri uten like. Hvis vi ikke passer oss, s blir vi snart som USA. Det er OSS forbrukerne som m fortelle industrien hvordan vi vil ha det, og at vi ikke finner oss i bli svindlet opp i huet og rva. Vi vil jo ha det vil betaler for, vil vi ikke?


Jeg anbefaler dere se filmen Food Inc som omhandler matindustrien i USA, og spesielt kompaniet Monsanto. Her lrer man hvordan USA dynker hamburgere i ammoniakk for drepe bakterier, og hvordan vi fr salmonella i salaten.

Vr en bevisst forbruker, og lag pizzaen din fra bunnen av! :-)

Les mer i arkivet Februar 2014 September 2012 Mai 2012
hits Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...