Jeg blogger nå på www.matlykken.no

 

 Følg meg gjerne der!

Hei dere!

Nå er det altfor lenge siden jeg har oppdatert her! Jeg ser det fortsatt er en del innom bloggen hver dag, det er jo utrolig at dere ikke har glemt meg! 
Denne sommeren ++ har bare flydd forbi, og jeg har virkelig storkost meg hvert sekund. Jeg har ikke vært på store utenlandsturer i år, men jeg har vært en uke i Danmark og kost meg i Norge, ellers har jeg bare jobbet utrolig masse! 

Men over til den største nyheten jeg har, jeg og kjæresten min har kjøpt oss et HUS! Dette skjedde for ca 2 måneder siden, og dere kan tro jeg gleder meg! Vi får nøklene I MORGEN og da blir det treningsrom og full pakke. Vi skal ta ting litt etter litt, men vi er altså endelig inne i det voldsomme boligmarkedet. Det blir derfor et lite stykke pendling på meg fra nå av, men det er noe jeg overlever. Jeg vil vise dere bilder etterhvert! Vi skal pusse opp litt når vi flytter inn, og det er selvfølgelig noe dere skal få være med på :-)

Skolen er offisielt i gang igjen og det er masse spennende som venter på meg dette siste året på en bachelor i ernæring. Jeg gleder meg til å lære masse nytt. Dette semesteret skal vi innom mange spennende emner, blant annet trenddietter, matvarehygiene, ernæringskvalitet i matvarer, spiseforstyrrelser, ernæring hos innvandrere, idrettsutøvere, gravide, eldre osv. så det er masse spennende temaer vi skal innom. 

Veeeel, tilbake til pakkingen!



<3

 

Hei! 

Nå er det snart tid for eksamen igjen, så slik finner du meg for tiden:

Jeg var så heldig som fikk en dataskjerm ekstra av mamma, så nå kan jeg ha forelesningen eller oppgaver på den ene skjermen og word på den andre! Det er kjempe deilig å slippe og bla opp og ned på mac'en hele tiden.



Dette var min frokost i dag. Jordbær, blåbær og havregrøt er en uslåelig kombinasjon. Jeg koker alltid havregryn med vann og ekstra lett melk, før jeg rører inn Cottage Cheese og proteinpulver.
Det er ikke vanskelig å spise sunt når man har så gode bær tilstede. Noen syntes kanskje blåbær og jordbær er litt dyrt og unne seg, men dette er virkelig min hverdagsluksus. Tenker du over hvor mye en sjokolade koster for eksempel? Eller is? Eller smågodt? Jeg gjør i hvert fall ikke det når jeg vil ha noe godt, da tar jeg det jeg har lyst på uansett pris, og samme er det med bærene! :-) Kjøper du bær i stedet for sjokolade eller potetgull så har du gjort et sunt og godt valg! 

Senere i dag skal jeg på AFPT og kurs om "Barn og overvekt - Skal vi bare se på?" Jeg tror det blir utrolig interessant og jeg syntes overvektsproblematikken er noe av det mest spennende innenfor ernæring. Gleder meg til å få litt input. Noen flere som skal dit kanskje? :-) 

♥Maylinn

Vi er allerede i mai! Jeg aner ikke hvem som fant på å ha russefeiring, konfirmasjoner, nasjonaldagen og eksamener pakket i en måned, men han var ikke særlig smart. I tillegg så har jeg bursdag denne måneden så fristelsene kommer virkelig til å stå i kø. Derfor tenkte jeg å lage et innlegg om akkurat dette.
Hvordan i huleste holde oppe motivasjonen og ikke spise seg opp igjen, eller ut av energibalanse når fristelsene er så mange?

Her kommer 7 enkle tips:

1. Koldtbord
Begynn å spise noe proteinrikt, som feks kald fisk. Proteiner hjelper på metthetsfølelsen og er med på å gi deg en behagelig og jevn blodsukkerstigning. 



2. Fyll tallerkenen med grønt
Prøv å fylle halve tallerkenen med grønnsaker og salater. Ikke bare er det godt, det er også nødvendig for at du skal få i deg nok vitaminer og mineraler.

3. Begrens sausen
For all del, bruk gjerne saus, men de fleste tar alt for mye. Her kan du spare utrolig mange hundre kalorier (så har du mer kalorier spart til kake(stykkene)). 

4. Spis sakte
Det tar ca 15-20 minutter før strekkrefleksen i magesekken setter inn og peptidhormonet CCK (cholecystokinin) blir sendt med blodbanen opp til hjernen (hypotalamus) for å fortelle deg at du begynner å bli mett. Langer du innpå med alt du vil ha på bare 10 minutter blir du altså stappmett, og mere til.

5. Forbered deg mentalt
Du vet at det kanskje er 10 utrolig gode kaker som blir servert i konfirmasjonen eller festen du skal på. Lag en avtale med deg selv på forhånd at du kun skal ta av de du liker aller best. Feks 2-3 stykker og forsøk å ta feks halve stykket av hva du vanligvis pleier. Spis sakte og nyt stykkene.

 

6. Spis mer til forrett og hovedrett så du har mindre plass til desserten

7. Drikk masse vann
Ikke bare fordi det er nødvendig og sunt. Vann påvirker også strekkrefleksen i magesekken og gjør at du føler deg mettere. 

Gjør du disse tingene vil være i balanse selv om du spiser litt ekstra kake og is i mai, i stedet for å ødelegge kanskje hele fremgangen eller kroppens balanse på bare noen få utskeielser. Det handler om å få dagene til å passe sammen. Selvfølgelig - har du én tilstelning i løpet av hele mai, så skader det ikke å skeie ut ekstra denne ene gangen, jeg snakker om hvis du har mange. Dette er ikke fanatisk tankegang. Det er slik man lever den livsstilen man har valgt å leve. Ulike tilstelninger skjer jo hele året og det handler bare om å være bevisst sine egne valg, skeier man ut så skeier man ut og ferdig med det, men er man mentalt forberedt så går det så mye lettere! :-) 

 

Hei! 

Jeg har fått et spørsmål om jeg kunne lage et innlegg rundt forskjellene og bruksområdene til fiberfin, bakepro, pofiber og fiberhusk. Jeg skjønner at mange kanskje er litt forvirret når det kommer til disse produktene.

Vi starter med fiberet. En normalvektig person blir anbefalt å få i seg mellom 25-30g fiber i kosten hver dag. Desverre er det veldig mange som ikke møter disse anbefalingene i Norge.
Kostfiber regnes som et karbohydrat (polysakkarid), men kan ikke fordøyes i noen særlig grad av oss mennesker. I dette ligger at enzymene i tynntarmen ikke har egenskapene til å bryte ned fiber, men noen bakterier i tykktarmen klarer dette når det samtidig dannes korte fettsyrer. Fiber er veldig gunstig for fordøyelsen, tarmene og immunforsvaret. På bakgrunn av dette finnes det masse fibertilskudd på markedet som man kan ha i bakevarer og annen mat.

POFIBER

- Glutenfritt potetfiber
- Kan brukes til alt
- Binder store mengder væske og gjør baksten saftigere
- Nøytral smak og lukt
- Kan erstatte 10-20g av melet i bakst, og brukes til panering av feks fisk
- Ser ut som små potetflak 
- Kjøpes på helsekost 

*Fiber per 100g: 70g
*Kcal per 100g:  75kcal


FIBERHUSK

-  Glutenfritt
-  Vannoppløselige fiber som kommer fra planten Psyllium Husk
-  Brukes hovedsakelig til baking for å gjøre deigen fyldigere
-  Bruk 1-2 ss i baksten
-  Ser ut som grovt mel
- Kjøpes på helsekost, Kiwi, Meny osv

*Fiber per 100g: 85g
*Kcal per 100g: 11,95kcal

 

 FIBERFIN

- Glutenfritt
- Lages av australsk mais som ikke er genmanipulert, med en høy andel resistent stivelse. Resistent stivelse kan ikke fordøyes av oss mennesker. 
- Brukes i bakst, tilsettes i maten eller som kosttilskudd
- Kan erstatte 10-20% av melet i baksten
- Ser ut som hvitt mel
- Kjøpes på helsekost 

*Fiber per 100g: 60g
*Kcal per 100g: 131 kcal 


Som vi ser har altså fiberhusk den høyeste andelen av fiber og det er også den med lavest kilokalorier per 100g. De er alle glutenfrie og gjør maten din sunnere. Det er altså opp til deg hvilken du liker best å bruke. Jeg bruker mest fiberhusk og pofiber. Du kan erstatte en større andel av melet med pofiber eller fiberfin sammenlignet med fiberhusk. 


BAKEPRO
Rett og slett nøytralt proteinpulver som er spesielt designet for å tåle høyere varme (200 grader) enn vanlig proteinpulver. Dette er altså et bakeprotein. Fås på helsekost i enten 500g, 1 kg eller 3 kg. 
*Kcal per 100g: 380 kcal 
* Protein per 100g: 80g 
 

Har dere flere spørsmål rundt andre matvarer eller andre ting, ikke nøl med på spørre! :-) 

Hei dere! 

I år har jeg virkelig hatt en bekymringsfri og avslappende påske. Jeg og kjæresten tok turen til Mallorca i og kom hjem i går. Dagene har flydd forbi der nede, men jeg kjenner meg endelig uthvilt og ladet opp for siste innspurt på andreåret. Den følelsen er det lenge siden jeg har hatt. 
Det ble lite form form trening der nede (hvis man ser bortifra endel turer hver dag og iherdige pushups og gluteham raises på hotellgulvet) så jeg gleder meg til å sette i gang igjen. Jeg har nå begynt å kjøre flere repetisjoner og skal gjøre dette i fem uker til, før jeg igjen skal kutte litt ned på kilokaloriene. (Jeg må forresten bare beklage liten blogging i det siste, liten inspirasjon til innlegg og tidsmangel har skylda.)
Min påske i bilder: 

Ingen påske uten påskeegg!



Sizzling fajitas! 

Litt (uheldig) minigolfspilling!

Posering..

Og litt mer minigolfspilling! 

Har dere hatt en fantastisk påske eller? Håper det 

Nå føler jeg meg så mye bedre, og i dag klarte jeg til å med og komme meg en liten tur på trening! Jeg var SVAK, men det føltes godt å bare løfte litt forsiktig.

Jeg var også med pappa en liten tur til Charlottenberg i dag. Makan til høl skal man lete lenge etter, men de hadde hvert fall et utrolig bra kjøpesenter der, så det ble litt Sverige shopping på meg (selv om jeg var i Sverige for bare en liten uke siden, kremt!)

Cottage cheese, riskaker, celsius, ramløsa, hvitløkskrydder, premium 70% og Kernel Seasonings i smakene Barbeque og Chocolate Marsmallow. Sistnevnte måtte jeg selvfølgelig prøve i dag:




Å, herregud så god den var og strø oppå bananen!

Håper dere får en strålende helg! :-)
 

Hei dere! 
Jeg har klart å bli skikkelig forkjøla. Jeg mistenker at jeg ble smittet av to herremenner på trening som ikke klarte å holde seg hjemme og heller kom på trening og hostet rundt seg med alle basseluskene sine. Er du syk så HOLDER DU DEG HJEMME! Herre!

Så nå blir det ikke trening eller sosialt liv på meg i noen dager... I dag har jeg sovet i 14 timer, så det kan blir gøy å prøve å sove til natta...

I frykt for å spre mer negativitet så avslutter jeg nå! Kommer sterkere tilbake igjen når jeg er frisk! :-) 

Hei hei! :-)

Den siste uken har flydd avgårde! Jeg har vært i Sverige på harrytur med to søte snupper fra klassen, og vært i Danmark med mormor! Jeg har også fått 3 pakker fra iHerb og fått til 4 treningsøkter, man klarer alt om man planlegger ;-) 

Noe av fangsten fra iHerb og Sverige:

Utrolig gode proteinbarer i smakene Triple chocolate fudge og Smores, kun 95 og 100 kcal per stykk! Og proteinpulver i smaken Peanut Butter, og bakeprotein! 


Pannekakemiks av bokhvete som jeg har gledet meg lenge til å prøve, pofiber (koster kun 14 i Sverige!) og kanelknekkebrød som er dødsgodt og bryte i biter over Cottage Cheese!

Nytt krydder til kryddersamlingen min! Har smakt på to av de hittil...

Til slutt litt mat jeg har hatt skikkelig hekta på i det siste:

Sjokoladegrøt med blåbær på!



Riskaker med Walden Farms chocolate dip og banan! Naaam! Bestiller du fra iHerb for aller første gang, og bruker koden ULE 937 så får du 8 dollar i rabatt på din første bestilling til og med tirsdag klokka 12, mot vanlige 5 dollar! 

I kveld skal jeg legge meg flatt på sofaen siden jeg fikk en liten strekk i ryggen i dag, som gjør litt vondt.. satser på at det er bedre til i morgen! Ha en god lørdagskveld 

Hei alle sammen! Håper dere har hatt en avslappende og deilig helg! :-)

Jeg viser til dagens artikkel i DAGBLADET og jeg må si at jeg ikke er overrasket. 

Kunstige tilsetningsstoffer florerer i maten vi kjøper som aldri før, og det er vi som har ansvaret for å være bevisst rundt hva vi putter i oss.  
Jeg trodde faktisk ikke at det var så ille som at de farger grønne oliven svarte, eller at det ikke finnes en eneste gris i skinka på grandiosaen. Så feil kan man ta, og så langt har det altså kommet. Matindustrien lurer oss, og har blitt en milliardindustri uten like. Hvis vi ikke passer oss, så blir vi snart som USA. Det er OSS forbrukerne som må fortelle industrien hvordan vi vil ha det, og at vi ikke finner oss i å bli svindlet opp i huet og ræva. Vi vil jo ha det vil betaler for, vil vi ikke?


Jeg anbefaler dere å se filmen Food Inc som omhandler matindustrien i USA, og spesielt kompaniet Monsanto. Her lærer man hvordan USA dynker hamburgere i ammoniakk for å drepe bakterier, og hvordan vi får salmonella i salaten. 

Vær en bevisst forbruker, og lag pizzaen din fra bunnen av! :-) 

Les mer i arkivet » Februar 2014 » September 2012 » Mai 2012
hits Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...