Basisk mat - phdietten

Med interesse for kosthold og mat kommer også alle diettene. Jeg har lest en del om PH-dietten i det siste, som handler om at du skal spise så basisk som mulig med et forhold på 80/20 mellom baser og syrer. Noen hevder i dag at vi spiser med et forhold på 80/20 syrer og baser, altså helt omvendt.

Dette kan man spise:

GRØNNSAKER OG SUKKERFATTIG FRUKT MED BASEDANNENDE VIRKNING:
Hvetegress, Alfalfagress, Byggress, Skavgress,
Hodesalat, Vårsalat, Spinat, Gressløk, Engsyre, Kinakål, Endiv, Løvetannblader, Valurt,
Asparges Artiskokker, Bambusskudd, Erter, Sukkererter, Snittebønner, Hodekål, Rødkål,
Løk, hvitløk, Brokkoli, Blomkål, Savoykål, Squash, Rabarbrastilker, Stangselleri
Purre, Vårløk, Asparges, tomat, Advokado, reddik,
Slangeagurk, Pepperrot, Gulrot, Rødbeter (rå),
Lime, Sitron, Grapefrukt, Vannmelon, Kirsebær, Banan (umoden).

BASEDANNENDE KORNSORTER OG BELGFRUKTER:
Soyabønner, Linser, Limabønner, Tofu, Soyamel.

BASEDANNENDE NØTTER, KJERNER OG FRØ:
Mandler, Karvefrø, Fennikelfrø, Spisskarvefrø.

FETTSTOFFER (ferske kaldpressede oljer):
Olivenolje, Agurkurtolje, Linfrøolje, Nattlysolje.

VANN


Ting man bør unngå:
Sukker av alle slag,
Raffinerte og bearbeidede matvarer,
Enkelte karbohydrater som hvitt mel, polert ris, mais og poteter.
Meieriprodukter,
Cashewnøtter, peanøtter
Salt
Mettet fett og andre usunne fettstoffer,
Kjøtt og egg,
Alkohol,
Tobakk

Jeg har aldri vært noen stor tilhenger av livsstiler som ber deg kutte ut det og det. Jeg er også utrolig avhengig av kjøtt, så denne dietten er nok ikke noe for meg. Men jeg tviler ikke på at den kan være bra for folk som har alvorlige sykdommer, og jeg tror også at alle kan ha godt av og kutte ned på kaffe, tobakk, alkohol, salt og sukker. Jeg skal prøve en stund fremover og spise litt mer som ph-dietten anbefaler, og se om det har noen virkning :-)

Noen der ute som har prøvd denne dietten?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Aviewinside - Kosthold og trening

Aviewinside - Kosthold og trening

22, Oslo

Velkommen til min blogg! Jeg studerer ernæring på 2-året og har ofte mye på hjertet når det kommer til kosthold og trening. Det jeg vil med denne bloggen er å opplyse og inspirere til å leve litt sunnere enn det du kanskje gjør i dag. Mail: aviewinside@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits