Transfett - fakta

Fett fra kosten er noe enhver kropp trenger for overleve. Fettet er den mest konsentrerte energikilden vi har, og kroppen trenger fett tilfrt hele tiden for fornye celler. Til og med hjernen er bygd opp av nesten bare fett.

Jeg har alltid vrt veldig interessert i transfett, det har mange myter og rykter p halen, s jeg tenkte utrede litt om det n.



Hva er transfett?
Du finner transfett i bde flytende og fast form. Transfett finnes helt naturlig i mange matvarer, som for eksempel melkeprodukter og i fettet p kjtt, men ogs ved bearbeiding av planteoljer.

Det er nettopp transfettet som fremstilles ved oppvarming av planteoljer, som har vist seg vre ugunstig for kroppen.

Transfett dannes nr flytende oljer gjennomgr en skalt delvis herding, der oljen varmes opp til hy temperatur og utsettes for hyt trykk, hydrogengass og en metallkatalysator. Nr fettet blir behandlet p denne mten endrer det struktur og oppfrer seg annerledes i kroppen.

Hva skjer i kroppen nr vi spiser transfett?
Nr kroppen tilfres transfett reduseres det gode (HDL-High Density Lipoprotein) og det ugunstige (LDL - Low Density Lipoprotein) kolesterolet ker i blodet. I tillegg ker innholdet av fettet i blodet (triglyserider) og kroppens produksjon av betennelsesfremmende faktorer.

Dette kan vre med p fremme betennelser i blodreveggen og utvikling av hjerte- kar sykdommer, samt gi en rekke betennelsesrelaterte sykdommer og plager. Har du ftt en forkalkning i blodreveggen, s blir den hard. Dette er ikke reversibelt, og det er det mange som ikke vet.

Det er selvflgelig mengden transfett du inntar som avgjr om dette er farlig for deg, og om dette er bearbeidet eller naturlig. Derfor er det lurt se p hvor ofte du faktisk spiser det unaturlige transfettet.



Hvilke produkter er det oftest transfett i?
Soyaoljer, varmpresset rapsolje, frityroljer, frosne matvarer med frityrt panering inneholder mye transfett. Produkter som har lang holdbarhet - ferdigkjpte kaker og kjeks, chips, pommes frites og annen frityrstekt mat.

Suppeposer, sauseposer og enkelte sjokoladeplegg inneholder ogs en del transfett. Les p pakningen.

Margarin inneholdt lenge transfett, men n har de norske produsentene fjernet det fra produktene. Personlig holder jeg meg unna margarin, det kan jeg utdype hvorfor en annen gang.

Hvorfor transfett fortsatt brukes er fordi det er billig og det er lett bake med, samt at det gir bakevarer med mye lengre holdbarhet. Fettet harskner mye langsommere enn ved bruk av annet fett.

Hva kalles transfett p matvaredeklarasjonene?
Hvis det p en matvare str herdet eller delvis herdet/ delvis hydrogenert olje eller fett, er det mest sannsynlig transfett. Det er gjennom slike betegnelser de skjuler transfettet.

Kilde: bl.a www.sanabona.no

3 kommentarer

Ninapia

11.feb.2011 kl.15:08

Hm, det kan godt hende det ja. Jeg har ikke opplevd det flere ganger enda, men s har jeg ikke trent s godt som jeg gjorde i gr heller. Det har hendt seg at jeg fr hodepine etter trening, men aldri blitt s drlig som i gr. Jeg bruker jo gainer rett etter trening, men kan sikkert prve spise en banan i tillegg :) Fr krysse fingrene for at det bare var et engangstilfelle! ;)

Silje

11.feb.2011 kl.16:50

Er veldig greit med slik fakta..:D

synsegulla

11.feb.2011 kl.18:03

Takk for kjempefint innlegg. Jeg ante ikke at det var transfett i supper. Skal lese mer nye p pakkene n fremover :)

Skriv en ny kommentar

Aviewinside - Kosthold og trening

Aviewinside - Kosthold og trening

22, Oslo

Velkommen til min blogg! Jeg studerer ernring p 2-ret og har ofte mye p hjertet nr det kommer til kosthold og trening. Det jeg vil med denne bloggen er opplyse og inspirere til leve litt sunnere enn det du kanskje gjr i dag. Mail: aviewinside@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits