Transfett - fakta

Fett fra kosten er noe enhver kropp trenger for å overleve. Fettet er den mest konsentrerte energikilden vi har, og kroppen trenger fett tilført hele tiden for å fornye celler. Til og med hjernen er bygd opp av nesten bare fett.

Jeg har alltid vært veldig interessert i transfett, det har mange myter og rykter på halen, så jeg tenkte å utrede litt om det nå.



Hva er transfett?
Du finner transfett i både flytende og fast form. Transfett finnes helt naturlig i mange matvarer, som for eksempel melkeprodukter og i fettet på kjøtt, men også ved bearbeiding av planteoljer.

Det er nettopp transfettet som fremstilles ved oppvarming av planteoljer, som har vist seg å være ugunstig for kroppen.

Transfett dannes når flytende oljer gjennomgår en såkalt delvis herding, der oljen varmes opp til høy temperatur og utsettes for høyt trykk, hydrogengass og en metallkatalysator. Når fettet blir behandlet på denne måten endrer det struktur og oppfører seg annerledes i kroppen.

Hva skjer i kroppen når vi spiser transfett?
Når kroppen tilføres transfett reduseres det gode (HDL-High Density Lipoprotein) og det ugunstige (LDL - Low Density Lipoprotein) kolesterolet øker i blodet. I tillegg øker innholdet av fettet i blodet (triglyserider) og kroppens produksjon av betennelsesfremmende faktorer.

Dette kan være med på å fremme betennelser i blodåreveggen og utvikling av hjerte- kar sykdommer, samt gi en rekke betennelsesrelaterte sykdommer og plager. Har du fått en forkalkning i blodåreveggen, så blir den hard. Dette er ikke reversibelt, og det er det mange som ikke vet.

Det er selvfølgelig mengden transfett du inntar som avgjør om dette er farlig for deg, og om dette er bearbeidet eller naturlig. Derfor er det lurt å se på hvor ofte du faktisk spiser det unaturlige transfettet.



Hvilke produkter er det oftest transfett i?
Soyaoljer, varmpresset rapsolje, frityroljer, frosne matvarer med frityrt panering inneholder mye transfett. Produkter som har lang holdbarhet - ferdigkjøpte kaker og kjeks, chips, pommes frites og annen frityrstekt mat.

Suppeposer, sauseposer og enkelte sjokoladepålegg inneholder også en del transfett. Les på pakningen.

Margarin inneholdt lenge transfett, men nå har de norske produsentene fjernet det fra produktene. Personlig holder jeg meg unna margarin, det kan jeg utdype hvorfor en annen gang.

Hvorfor transfett fortsatt brukes er fordi det er billig og det er lett å bake med, samt at det gir bakevarer med mye lengre holdbarhet. Fettet harskner mye langsommere enn ved bruk av annet fett.

Hva kalles transfett på matvaredeklarasjonene?
Hvis det på en matvare står herdet eller delvis herdet/ delvis hydrogenert olje eller fett, er det mest sannsynlig transfett. Det er gjennom slike betegnelser de skjuler transfettet.

 

Kilde: bl.a www.sanabona.no

3 kommentarer

Ninapia

11.feb.2011 kl.15:08

Hm, det kan godt hende det ja. Jeg har ikke opplevd det flere ganger enda, men så har jeg ikke trent så godt som jeg gjorde i går heller. Det har hendt seg at jeg får hodepine etter trening, men aldri blitt så dårlig som i går. Jeg bruker jo gainer rett etter trening, men kan sikkert prøve å spise en banan i tillegg :) Får krysse fingrene for at det bare var et engangstilfelle! ;)

Silje

11.feb.2011 kl.16:50

Er veldig greit med slik fakta..:D

synsegulla

11.feb.2011 kl.18:03

Takk for kjempefint innlegg. Jeg ante ikke at det var transfett i supper. Skal lese mer nøye på pakkene nå fremover :)

Skriv en ny kommentar

Aviewinside - Kosthold og trening

Aviewinside - Kosthold og trening

22, Oslo

Velkommen til min blogg! Jeg studerer ernæring på 2-året og har ofte mye på hjertet når det kommer til kosthold og trening. Det jeg vil med denne bloggen er å opplyse og inspirere til å leve litt sunnere enn det du kanskje gjør i dag. Mail: aviewinside@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits