Hvordan komme igang med treningen?

I begynnelsen så er det vanskelig å få trening til å passe inn i det livet man allerede har. Mange tror at de ikke har tid til å trene, men sannheten er at fleste har mer enn nok tid. Spesielt om man bruker timene om morgenen. Det handler om prioritering. Her er syv enkle punkter å følge og ha i hodet når du trener!

1. Finn aktiviteter du liker!
Du vet at svømming er bra trening, men du vil ikke ha klor i håret og huden din reagerer på det. Da er det allerede en høyere terskel for deg å komme deg på trening. Bruk litt tid på å finne noe du liker, og utfordre deg selv. Da blir ikke dørstokkmila så lang.


2. Sett deg klare mål!
Uten et konkret mål å se frem til, kommer man ikke langt. Enten det er et ønske om å stille i Bodyfitness eller å få på seg "them skinny jeans" i skapet, så må du sette deg et mål.
For eksempel; Innen 20.august så skal jeg ha klart å gå ned 5 kg, ved å trene 3-4 ganger i uka, og spise et kosthold med mye god og sunn mat, uten sukker og raffinert mat.

3. Finn deg en du kan trene sammen med!
Det er selvfølgelig mange som trives best med å trene alene. Men du trener også sammen med andre om du går på timer. Grunnen til at alle mener det er bra å ha noen å trene sammen med en fordi da har du noen til å hjelpe deg på trening, du har noen til å pushe deg! Finn noen som har de samme målene som deg, er erfaren, eller bare elsker å trene! Vær åpen og la deg bli smittet av basillen. IKKE finn noen som lett vipper deg av pinnen, eller finner på unnskyldninger for det ene og det andre.

4. Fokuser på de tingene du klarer å mestre fremfor de du ikke mestrer!
Dette er superviktig i begynnelsen av din treningskarriere! Om du overhodet ikke mestrer å ta sit ups, så tar du ikke sit ups. Da kan du skade deg, i tillegg til at det er demotiverende. Gjør ting du mestrer, og du får mestringsfølelse!
5. Det er helt normalt å møte på hindringer!
Alle gjør det, hele tiden. Det er ikke farlig, og det er ikke noen vits i å henge med hodet eller tenke negative tanker av den grunn. Etter mange år som (kanskje) stillesittende så har ikke kroppen og hjernen din tenkt å høre på deg! De finner på alle mulige unnskyldninger for at de skal få deg hjem i den deilige sofaen igjen. Du må vise hvem som er sjefen, ta kontroll over din egen kropp, og de vil etterhvert samarbeide med deg, og elske deg fordi du behandler deg selv så bra=)

6. Belønn deg selv!
Da mener jeg ikke med sjokolade, eller kake! Belønninger kan være: pulsklokke, kosttilskudd, bøker, nye sko, nye klær, personlig trener, kostholdsveiledning, nye kokebøker, helsekost, supermat...osv. osv.. Ikke for ofte, men spesielt viktig etter oppnådde mål.
Det finnes også utallige oppskrifter på sunne og gode desserter som funker supert som belønning litt oftere!



7. Gjør noe med tankevirksomheten!

Tenk heller
Når jeg blir andpusten jobber hjertet og lunger, og jeg blir i bedre form.

Enn
Huff, så andpusten og sliten jeg blir, dette klarer jeg ikke!

Til slutt, hvorfor det lønner seg å trene:
- Mer overskudd og energi
- Bedre søvn
- Redusert risiko for høyt blodtrykk
- Bedre humør
- Du tåler stress bedre
- Sterkere immunforsvar
- Redusert risiko for kreft, hjerte og karsykdommer
- Økt forbrenning (også i hvile)

Lykke til!

3 kommentarer

Fitnessnora

24.jun.2011 kl.13:14

Fint innlegg, håper det hjelper noen opp av sofaen ;)

it's training

21.aug.2011 kl.23:40

Veldig bra! :D

lovelyliller.com -

15.nov.2011 kl.21:24

oh yeah. Gode råd her :)

Skriv en ny kommentar

Aviewinside - Kosthold og trening

Aviewinside - Kosthold og trening

22, Oslo

Velkommen til min blogg! Jeg studerer ernæring på 2-året og har ofte mye på hjertet når det kommer til kosthold og trening. Det jeg vil med denne bloggen er å opplyse og inspirere til å leve litt sunnere enn det du kanskje gjør i dag. Mail: aviewinside@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits