Fiber-fakta

Hei! 

Jeg har fått et spørsmål om jeg kunne lage et innlegg rundt forskjellene og bruksområdene til fiberfin, bakepro, pofiber og fiberhusk. Jeg skjønner at mange kanskje er litt forvirret når det kommer til disse produktene.

Vi starter med fiberet. En normalvektig person blir anbefalt å få i seg mellom 25-30g fiber i kosten hver dag. Desverre er det veldig mange som ikke møter disse anbefalingene i Norge.
Kostfiber regnes som et karbohydrat (polysakkarid), men kan ikke fordøyes i noen særlig grad av oss mennesker. I dette ligger at enzymene i tynntarmen ikke har egenskapene til å bryte ned fiber, men noen bakterier i tykktarmen klarer dette når det samtidig dannes korte fettsyrer. Fiber er veldig gunstig for fordøyelsen, tarmene og immunforsvaret. På bakgrunn av dette finnes det masse fibertilskudd på markedet som man kan ha i bakevarer og annen mat.

POFIBER

- Glutenfritt potetfiber
- Kan brukes til alt
- Binder store mengder væske og gjør baksten saftigere
- Nøytral smak og lukt
- Kan erstatte 10-20g av melet i bakst, og brukes til panering av feks fisk
- Ser ut som små potetflak 
- Kjøpes på helsekost 

*Fiber per 100g: 70g
*Kcal per 100g:  75kcal


FIBERHUSK

-  Glutenfritt
-  Vannoppløselige fiber som kommer fra planten Psyllium Husk
-  Brukes hovedsakelig til baking for å gjøre deigen fyldigere
-  Bruk 1-2 ss i baksten
-  Ser ut som grovt mel
- Kjøpes på helsekost, Kiwi, Meny osv

*Fiber per 100g: 85g
*Kcal per 100g: 11,95kcal

 

 FIBERFIN

- Glutenfritt
- Lages av australsk mais som ikke er genmanipulert, med en høy andel resistent stivelse. Resistent stivelse kan ikke fordøyes av oss mennesker. 
- Brukes i bakst, tilsettes i maten eller som kosttilskudd
- Kan erstatte 10-20% av melet i baksten
- Ser ut som hvitt mel
- Kjøpes på helsekost 

*Fiber per 100g: 60g
*Kcal per 100g: 131 kcal 


Som vi ser har altså fiberhusk den høyeste andelen av fiber og det er også den med lavest kilokalorier per 100g. De er alle glutenfrie og gjør maten din sunnere. Det er altså opp til deg hvilken du liker best å bruke. Jeg bruker mest fiberhusk og pofiber. Du kan erstatte en større andel av melet med pofiber eller fiberfin sammenlignet med fiberhusk. 


BAKEPRO
Rett og slett nøytralt proteinpulver som er spesielt designet for å tåle høyere varme (200 grader) enn vanlig proteinpulver. Dette er altså et bakeprotein. Fås på helsekost i enten 500g, 1 kg eller 3 kg. 
*Kcal per 100g: 380 kcal 
* Protein per 100g: 80g 
 

Har dere flere spørsmål rundt andre matvarer eller andre ting, ikke nøl med på spørre! :-) 

6 kommentarer

Benedictes trening

18.04.2012 kl.17:50

Takk!Dette var oppklarende, jeg har ikke helt hatt peiling på disse matvarene! Bruker selv fiberhusk en del. Bakepro må jeg få tak i:D

AnnetteHelene

18.04.2012 kl.18:42

Fantastisk innlegg:) jeg er avhengig av de produktene når jg kokkelerer :O) hæhæ' ha en strålende lillelørdag :D

Kamillas treningsblogg

18.04.2012 kl.19:36

Likte dette innlegget veldig godt :D
Kamillas treningsblogg: Så hyggelig å høre:)
Benedictes trening: Jeg er kjempe fornøyd med bakepro altså, det er kjempe fint å bake med:D
AnnetteHelene: Jeg er også avhengig av de:D Hehe! Vi bakejentene!

Skriv en ny kommentar

Aviewinside - Kosthold og trening

Aviewinside - Kosthold og trening

22, Oslo

Velkommen til min blogg! Jeg heter Maylinn og jeg studerer ernæring på 2-året. Jeg har ofte mye på hjertet når det kommer til kosthold og trening. Det jeg vil med denne bloggen er å opplyse og inspirere til å leve litt sunnere enn det du kanskje gjør i dag. Mail: aviewinside@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits