Allerede mai

Vi er allerede i mai! Jeg aner ikke hvem som fant p ha russefeiring, konfirmasjoner, nasjonaldagen og eksamener pakket i en mned, men han var ikke srlig smart. I tillegg s har jeg bursdag denne mneden s fristelsene kommer virkelig til st i k. Derfor tenkte jeg lage et innlegg om akkurat dette.
Hvordan i huleste holde oppe motivasjonen og ikke spise seg opp igjen, eller ut av energibalanse nr fristelsene er s mange?

Her kommer 7 enkle tips:

1. Koldtbord
Begynn spise noe proteinrikt, som feks kald fisk. Proteiner hjelper p metthetsflelsen og er med p gi deg en behagelig og jevn blodsukkerstigning.



2. Fyll tallerkenen med grnt
Prv fylle halve tallerkenen med grnnsaker og salater. Ikke bare er det godt, det er ogs ndvendig for at du skal f i deg nok vitaminer og mineraler.

3. Begrens sausen
For all del, bruk gjerne saus, men de fleste tar alt for mye. Her kan du spare utrolig mange hundre kalorier (s har du mer kalorier spart til kake(stykkene)).

4. Spis sakte
Det tar ca 15-20 minutter fr strekkrefleksen i magesekken setter inn og peptidhormonet CCK (cholecystokinin) blir sendt med blodbanen opp til hjernen (hypotalamus) for fortelle deg at du begynner bli mett. Langer du innp med alt du vil ha p bare 10 minutter blir du alts stappmett, og mere til.

5. Forbered deg mentalt
Du vet at det kanskje er 10 utrolig gode kaker som blir servert i konfirmasjonen eller festen du skal p. Lag en avtale med deg selv p forhnd at du kun skal ta av de du liker aller best. Feks 2-3 stykker og forsk ta feks halve stykket av hva du vanligvis pleier. Spis sakte og nyt stykkene.

6. Spis mer til forrett og hovedrett s du har mindre plass til desserten

7. Drikk masse vann
Ikke bare fordi det er ndvendig og sunt. Vann pvirker ogs strekkrefleksen i magesekken og gjr at du fler deg mettere.

Gjr du disse tingene vil vre i balanse selv om du spiser litt ekstra kake og is i mai, i stedet for delegge kanskje hele fremgangen eller kroppens balanse p bare noen f utskeielser. Det handler om f dagene til passe sammen. Selvflgelig - har du n tilstelning i lpet av hele mai, s skader det ikke skeie ut ekstra denne ene gangen, jeg snakker om hvis du har mange.Dette er ikke fanatisk tankegang. Det er slik man lever den livsstilen man har valgt leve.Ulike tilstelninger skjer jo hele ret og det handler bare om vre bevisst sine egne valg, skeier man ut s skeier man ut og ferdig med det, men er man mentalt forberedt s gr det s mye lettere! :-)

6 kommentarer

Annette Helene

04.05.2012 kl.17:06

Herlige tips :) alt handler om balansegang:)

Hper alt er bra med deg, god fredag<3

Benedictes trening

04.05.2012 kl.22:09

Her var mange bra tips! god helg til deg!

Ingrid

04.05.2012 kl.22:19

Utrolig bra skrevet! Fine tips der :) Det viktigste er virkelig NYTE de kakestykkene du unner deg, og ikke f drlig samvittighet etterp!

Hper mai blir fin :)

Maren

15.05.2012 kl.13:10

den kaken sg god ut:) hvilken er det?:)
Maren: http://aviewinside.blogg.no/1325793962_oppskrift_sunn_sjokol.html
Det er denne:) Det er jo ikke en usunn kake da, men jeg mtte jo ha et bilde av en kake syntes jeg! ;-)

Maren

18.05.2012 kl.13:26

Den skal prves ut i helgen:)

Skriv en ny kommentar

Aviewinside - Kosthold og trening

Aviewinside - Kosthold og trening

23, Oslo

Velkommen til min blogg! Jeg heter Maylinn og jeg studerer ernring p 2-ret. Jeg har ofte mye p hjertet nr det kommer til kosthold og trening. Det jeg vil med denne bloggen er opplyse og inspirere til leve litt sunnere enn det du kanskje gjr i dag. Mail: aviewinside@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits