Allerede mai

Vi er allerede i mai! Jeg aner ikke hvem som fant på å ha russefeiring, konfirmasjoner, nasjonaldagen og eksamener pakket i en måned, men han var ikke særlig smart. I tillegg så har jeg bursdag denne måneden så fristelsene kommer virkelig til å stå i kø. Derfor tenkte jeg å lage et innlegg om akkurat dette.
Hvordan i huleste holde oppe motivasjonen og ikke spise seg opp igjen, eller ut av energibalanse når fristelsene er så mange?

Her kommer 7 enkle tips:

1. Koldtbord
Begynn å spise noe proteinrikt, som feks kald fisk. Proteiner hjelper på metthetsfølelsen og er med på å gi deg en behagelig og jevn blodsukkerstigning. 



2. Fyll tallerkenen med grønt
Prøv å fylle halve tallerkenen med grønnsaker og salater. Ikke bare er det godt, det er også nødvendig for at du skal få i deg nok vitaminer og mineraler.

3. Begrens sausen
For all del, bruk gjerne saus, men de fleste tar alt for mye. Her kan du spare utrolig mange hundre kalorier (så har du mer kalorier spart til kake(stykkene)). 

4. Spis sakte
Det tar ca 15-20 minutter før strekkrefleksen i magesekken setter inn og peptidhormonet CCK (cholecystokinin) blir sendt med blodbanen opp til hjernen (hypotalamus) for å fortelle deg at du begynner å bli mett. Langer du innpå med alt du vil ha på bare 10 minutter blir du altså stappmett, og mere til.

5. Forbered deg mentalt
Du vet at det kanskje er 10 utrolig gode kaker som blir servert i konfirmasjonen eller festen du skal på. Lag en avtale med deg selv på forhånd at du kun skal ta av de du liker aller best. Feks 2-3 stykker og forsøk å ta feks halve stykket av hva du vanligvis pleier. Spis sakte og nyt stykkene.

 

6. Spis mer til forrett og hovedrett så du har mindre plass til desserten

7. Drikk masse vann
Ikke bare fordi det er nødvendig og sunt. Vann påvirker også strekkrefleksen i magesekken og gjør at du føler deg mettere. 

Gjør du disse tingene vil være i balanse selv om du spiser litt ekstra kake og is i mai, i stedet for å ødelegge kanskje hele fremgangen eller kroppens balanse på bare noen få utskeielser. Det handler om å få dagene til å passe sammen. Selvfølgelig - har du én tilstelning i løpet av hele mai, så skader det ikke å skeie ut ekstra denne ene gangen, jeg snakker om hvis du har mange. Dette er ikke fanatisk tankegang. Det er slik man lever den livsstilen man har valgt å leve. Ulike tilstelninger skjer jo hele året og det handler bare om å være bevisst sine egne valg, skeier man ut så skeier man ut og ferdig med det, men er man mentalt forberedt så går det så mye lettere! :-) 

 

6 kommentarer

Annette Helene

04.05.2012 kl.17:06

Herlige tips :) alt handler om balansegang:)

Håper alt er bra med deg, god fredag<3

Benedictes trening

04.05.2012 kl.22:09

Her var mange bra tips! god helg til deg!

Ingrid

04.05.2012 kl.22:19

Utrolig bra skrevet! Fine tips der :) Det viktigste er å virkelig NYTE de kakestykkene du unner deg, og ikke få dårlig samvittighet etterpå!

Håper mai blir fin :)

Maren

15.05.2012 kl.13:10

den kaken såg god ut:) hvilken er det?:)
Maren: http://aviewinside.blogg.no/1325793962_oppskrift_sunn_sjokol.html
Det er denne:) Det er jo ikke en usunn kake da, men jeg måtte jo ha et bilde av en kake syntes jeg! ;-)

Maren

18.05.2012 kl.13:26

Den skal prøves ut i helgen:)

Skriv en ny kommentar

Aviewinside - Kosthold og trening

Aviewinside - Kosthold og trening

23, Oslo

Velkommen til min blogg! Jeg heter Maylinn og jeg studerer ernæring på 2-året. Jeg har ofte mye på hjertet når det kommer til kosthold og trening. Det jeg vil med denne bloggen er å opplyse og inspirere til å leve litt sunnere enn det du kanskje gjør i dag. Mail: aviewinside@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits